2024.12.1
Tipy k daňové optimalizaci formou paušálních výdajů na dopravu 2024
Monika Doleželová
V tomto článku se zaměříme na optimalizaci daňové povinnosti při používání automobilů v rámci podnikatelské činnosti, a to formou paušálních výdajů na dopravu. Vše si ukážeme na modelových příkladech.
NahoruMožnost uplatnění paušálních výdajů na dopravu
Bližší podmínky pro možné uplatnění paušálních výdajů na dopravu motorovým vozidlem nalezneme v § 24 odst. 2 písm. zt) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen "ZDP"). Jedná se o silniční motorová vozidla kategorie M (osobní vozidla), N (nákladní vozidla) a L (mopedy, motocykly, motorové tříkolky, motokolo). V tomto článku se zaměříme na automobily.
U kterých vozidel lze tento režim aplikovat?
NahoruVýhody uplatnění paušálních výdajů na dopravu
Proč daňoví poplatníci často využívají režim paušálních výdajů na dopravu motorovým vozidlem?
Nejčastějším důvodem je ta skutečnost, že při využití tohoto režimu nemusejí pro účely daně z příjmů vést firmy a soukromí podnikatelé či pronajímatelé tzv. knihu jízd, což je mnohdy administrativně a časově náročné. Dalším důvodem může být daňová optimalizace daní z příjmů a u OSVČ také pojistných odvodů. A právě stránku daňové optimalizace si ukážeme na několika příkladech.
Zákon o DPH nezná institut paušálních výdajů na dopravu. Pro účely zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění, je tedy nadále nutné vést evidenci pracovních cest, a to jak pro účely obhájení nároku na odpočet DPH z nakoupených PHM, tak také pro účely nároku na odpočet daně při pořízení vozidla a následných odpočtů z provedených oprav a údržby vozidla, případně jiných přijatých plnění!
Jakým způsobem určit poměr využití automobilu pro účely nesouvisející s ekonomickou činností?
Nejvhodnější pomůckou je kniha jízd či evidence jízd za příslušné zdaňovací období (zákon o DPH nezná pojem kniha jízd).
Příklad 1.
Podnikatel Novák má osobní automobil zařazený v obchodním majetku OSVČ. V roce 2024 najede tímto vozidlem celkem 10 000 km, z toho 4 000 km soukromě.
Při 100% využívání motorového vozidla lze uplatnit paušální náhradu ve výši 5 000 Kč, u kráceného paušálu pak jen 4 000 Kč. V měsíci pořízení či vyřazení vozidla pak jen poměrnou část výše uvedených částek.
Příklad 2.
Firma s.r.o. pořídila nákladní automobil dne 11. 1. 2024 a 15. 4. 2024 jej prodala. Lze aplikovat paušální výdaje na dopravu tímto vozidlem?
Ano, za splnění zákonných podmínek uvedených v § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP lze tento režim uplatnit. V měsíci lednu a v měsíci dubnu je však nutno paušální náhradu ve výši 5 000 Kč poměrně snížit, a to dle počtu kalendářních dnů vlastnictví auta. Právnické osoby nemohou nikdy uplatnit krácený paušál!
NahoruNedaňové výdaje při uplatnění paušálních výdajů na dopravu
Další podmínky, avšak pro daňové poplatníky negativní, nalezneme v § 25 odst. 1 písm. x) ZDP. Při aplikaci paušálních výdajů na dopravu nelze do daňově účinných výdajů (nákladů) uplatnit zejména:
Pokud je vozidlo u fyzických osob využíváno pro podnikání (§ 7 ZDP) či nájem (§ 9 ZDP) jen částečně a podnikatel se rozhodne využít paušální výdaje na dopravu, pak nadále jako daňový výdaj nelze uplatnit:
Skutečný poměr soukromých a firemních jízd pak není podstatný. Stále krátíme 80 % : 20 %. Pouze případná silniční daň se nikterak nekrátí, jelikož ta se platí jen u nákladních automobilů z důvodu využití automobilu pro podnikatelské účely.
Pokud by poplatník paušální výdaje na dopravu neaplikoval, pak se daňové odpisy a související výdaje krátí dle skutečného poměru využití vozidla pro podnikání a poměru soukromých jízd.
Právnické osoby nemohou využít tzv. krácený paušál na dopravu!
Příklad 3.
Výše uvedený pan Novák zařadil automobil do obchodního majetku, v roce 2024 najede tímto vozidlem celkem 10 000 km, z toho 4 000 km soukromě.
Pokud by byl firemní automobil využíván pro soukromé účely zaměstnanců, nelze v daném měsíci aplikovat paušální výdaje na dopravu, neboť předmětné vozidlo bylo v tomto případě poskytnuto k užívání jiné osobě!
Dobrou zprávou však je, že z pohledu zákona o daních z příjmů není nutné při využití vozidla zaměstnancem pro jeho soukromé účely (např. soukromé jízdy do práce a domů) krátit daňové odpisy ani související výdaje.
Dále paušální výdaj na dopravu nemohou uplatnit veřejně prospěšní poplatníci s výjimkou poplatníků, kteří jsou veřejnou vysokou školou, veřejnou výzkumnou institucí, poskytovatelem zdravotních služeb, který má oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle zákona upravujícího zdravotní služby, obecně prospěšnou společností nebo ústavem.
NahoruRozhodnutí o uplatnění paušálních výdajů na dopravu
Příklad 4.
Podnikatel Voříšek pořídil v roce 2023 automobil za 85 000 Kč. V roce 2024 najede celkem 35 000 km. Co je pro něj výhodnější, pokud víme, že spotřeba vozidla činí 3 Kč na 1 km a základní náhrada v roce 2024 činí 5,60 Kč na 1 km?
1. Varianta – skutečné náklady
Automobil je v obchodním majetku, modelově činí odpis 1/5 pořizovací ceny, automobil je využíván pro podnikání ze 60 % a roční náklady na opravy a údržbu činí cca 40 000 Kč.
Pokud podnikatel neuplatní paušální výdaje na dopravu, krátí daňové odpisy i související výdaje spojené s provozem vozidla o 40 %, do daňových výdajů tak uplatní jen 60 %.
Vzhledem ke skutečnosti, že je automobil vložen do obchodního majetku, nelze uplatnit základní náhradu za použití vozidla (amortizaci), ale jen spotřebu za PHM a případně další související výdaje vzniklé při pracovní cestě.
2. Varianta – krácený paušální výdaj na dopravu ve výši 4 000 Kč/měsíc
Automobil je využíván pro podnikání ze 60 % a roční náklady na opravy činí cca 40 000 Kč.
Pokud podnikatel využije paušální výdaje na dopravu a využívá vozidlo pro podnikání jen částečně (1-99 %), má se za to, že je pro podnikání využíváno z 80 %. Z daňových výdajů vyloučí PHM a parkovné a místo toho si do nákladů přičte paušální náhradu, která u kráceného paušálu činí 4 000 Kč za celý kalendářní měsíc (80 % z částky 5 000 Kč).
Tato…