dnes je 21.11.2024

Input:

Novinky v DPH od roku 2020

29.11.2019, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 19 minut

2019.2400.1
Novinky v DPH od roku 2020

Ing. Jana Kolářová

Blížící se konec roku bývá obdobím příprav na změny v daních od roku příštího. Ty jsou v českých podmínkách zpravidla spojeny s nejistotou, jak dopadne legislativní proces. Tento článek nejprve rekapituluje změny jisté a komentuje změny očekávané.

Finanční leasing

Poslední větší novelizace zákona o DPH zákonem č. 80/2019 Sb., jejíž podstatná část nabyla účinnosti od 1. 4. 2019, přinesla úpravu v definici dodání zboží v § 13 odst. 3 písm. c) ZDPH ve znění zákona po novele. Účinnost byla posunuta na 1. 1. 2020. Za dodání zboží se pro účely DPH považuje i situace, kdy nájemce – uživatel – po nějakou dobu platí leasingové splátky / nájemné a po předem sjednané době přechází vlastnické právo k užívanému zboží na uživatele. Po novele se za dodání zboží považuje i přenechání zboží k užití na základě smlouvy, pokud je ke dni uzavření této smlouvy zřejmé, že vlastnické právo k užívanému zboží bude za obvyklých okolností převedeno na jeho uživatele. Může jít tedy o sjednané právo odkupu, kdy je však podmínka odkupu natolik výhodná, že ji uživatel má motivaci vždy využít. Zákonodárce vycházel z rozsudku Soudního dvora Evropské unie C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services UK, podle kterého se úprava vztahuje na smlouvu o nájmu s opcí odkupu, pokud lze z finančních smluvních podmínek vyvodit, že využití opce se jeví jako jediná ekonomicky rozumná volba, kterou bude moci nájemce v daném okamžiku učinit, jestliže smlouva bude plněna podle plánu až do jejího konce.

Snížení sazby DPH na teplo a chlad

Novelizace zákonem č. 80/2019 Sb. přesunula z 15% do 10% sazby daně dodávky tepla a chladu. Jde o změnu v § 47 odst. 3 ZDPH, jejíž účinnost byla posunuta na 1. 1. 2020. Rozhodující pro určení sazby daně je okamžik přijetí platby nebo okamžik uskutečnění zdanitelného plnění podle toho, který z těchto okamžiků nastane dříve.

Nájemce nebytového prostotu platí zálohy na dodávky tepla měsíčně, vždy do 15. dne měsíce. Zálohovým obdobím je březen 2019 až únor 2020, poté je provedeno vyúčtování.

Zálohy uhrazené do konce roku 2019 podléhají 15% sazbě daně, zálohy hrazené od 1. 1. 2020 podléhají 10% sazbě daně.

V březnu 2020 bude provedeno roční vyúčtování. Pokud je výsledkem nedoplatek, pak z něj bude odvedena DPH 10 %. Pokud je výsledkem přeplatek, tedy vyúčtování bude mít záporný základ daně, bude snížena dříve odvedená DPH na straně pronajímatele i uplatněný nárok na odpočet na straně nájemce. Použije se přitom úprava § 37a odst. 3 ZDPH, kdy část základu daně vztahujícího se k přeplatku bude podléhat 10% sazbě daně a zbylá část přeplatku bude podléhat 15% sazbě daně (postupuje se od záloh zaplacených naposled).

Snížení sazeb daně související s EET

Další vlna EET s sebou přinesla snížení sazeb DPH novelizací zákonem č. 256/2019 Sb., který nabývá účinnosti od 1. 5. 2020. Jedna ze změn vyvolána změnou unijní směrnice, ostatní jsou politickou záležitostí související s rozšířením povinnosti elektronické evidence tržeb.

E-publikace

Směrnice Rady (EU) 2018/1713 ze dne 6. 11. 2018 změnila směrnici 2006/112/ES, pokud jde o sazby DPH uplatňované na knihy, noviny a časopisy. Novelizace vložila § 47 odst. 5 ZDPH, na jehož základě se do 10% sazby daně přeřazují e-publikace. Ty byly doposud zdaňovány základní sazbou DPH 21 %. Od 1. 5. 2020 mají 10% sazbě daně podléhat elektronicky poskytované služby spočívající v poskytnutí knih, brožur, letáků, prospektů, novin, časopisů, periodik, obrázkových knih, předloh ke kreslení, omalovánek, hudebnin a kartografických výrobků, které by byly zbožím, na jehož dodání se uplatňuje 10% sazba daně, pokud by byly obsaženy na hmotném nosiči. Toto vymezení znamená, že nejprve je potřeba si položit otázku, zda by publikace podléhala 10% sazbě daně v případě, že by šlo o tištěné publikace.

Před novelou, tj. do 30. 4. 2019, mohou tištěné publikace podléhat všem sazbám daně. Sazba daně 10 % se odvádí z dodání knih vč. obrázkových knih pro děti, novin a časopisů a hudebnin, kde reklama nepřesahuje 50 % plochy. Tiskoviny plně nebo podstatně určené k reklamě podléhají 21% sazbě daně. Ostatní tiskoviny podléhají 15% sazbě daně. Od 1. 5. 2020 se ruší položka v 15% sazbě daně a pod 10% sazbu daně lze podřadit knihy, brožury, letáky, prospekty, noviny, časopisy, periodika, obrázkové knihy, předlohy ke kreslení, omalovánky, hudebniny a kartografické výrobky, včetně zvukového záznamu přednesu jejich obsahu, pokud jsou na hmotném nosiči, reklama netvoří více než 50 % obsahu a nesestává výlučně nebo převážně z hudebního zvukového obsahu nebo audiovizuálního obsahu. Část audioknih tedy na 10% sazbu daně dosáhne.

Druhá snížená sazba daně 10 % sazba daně se použije rovněž u půjčování a nájmu knih či u podobných služeb, pokud se jedná o veřejné knihovnické a informační nebo další služby poskytované podle knihovního zákona nebo obdobné služby poskytované podle jiného právního předpisu. Zároveň musí jít o položky 77, 85, 91 klasifikace produkce CZ-CPA platné k 1. 1. 2008. Tady je však otázkou, zda nepůjde o služby osvobozené od daně, pokud jsou realizovány osobami vyjmenovanými v § 61 písm. e) ZDPH.

Vodné a stočné

S účinností od 1. 5. 2020 se z 15% do 10% sazby daně přesouvá dodání pitné vody, úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí (vodné) a odvádění a čištění odpadních vod (stočné). Rozhodující pro určení sazby daně, která má být přiznána, je okamžik přijetí platby nebo okamžik uskutečnění zdanitelného plnění.

Stravování a pivo

Do 10% sazby daně se dostávají stravovací služby a podávání nápojů vč. točeného piva. Jelikož potraviny zůstávají v 15% sazbě daně, dojdou svého uplatnění pravidla pro rozlišování stravovací služby v kódu 56 CZ-CPA a dodání zboží. Otázka "Tady, nebo s sebou?" tedy opět bude mít daňové dopady, i když opačné, než si provozovatelé různých občerstvovacích služeb nacvičili v minulosti, kdy stravovací služby podléhaly naopak 21% sazbě daně. Stravovací služba má tu základní charakteristiku, že zákazník využívá i doplňkové služby, jako je místo k jídlu a obsluha. Zákonodárce využil možnosti vyloučit ze snížené sazby daně alkoholické nápoje (příloha III Směrnice), ovšem s výjimkou točeného piva (pouze v kódu nomenklatury celního sazebníku 2203 00 10, v nádobách o obsahu převyšujícím 10 litrů). Tato zvláštnost může vést k tomu, že se prodej piva stává poměrně náročnou daňovou disciplínou.

Josef, Karel a František vyrazili v polední pauze do restaurace. Josef a Karel se posadili a objednali si jídlo. Josef si objednal točené pivo, Karel si dal k jídlu svou oblíbenou značku piva, které mají bohužel pouze v láhvi. František chce obědvat s manželkou, odnese si tedy z restaurace dvě jídla a dvě točená piva v kelímku.

Z jídla konzumovaného Josefem a Karlem v restauraci odvede provozovatel 10 % DPH.

Z jídla odneseného Františkem odvede provozovatel 15 % DPH.

Josefovo točené pivo podléhá 10% sazbě daně.

Karlovo lahvové pivo podléhá 21% sazbě daně.

Františkovo točené pivo odnesené z restaurace podléhá 21% sazbě daně.

Jak již bylo uvedeno, jde o politicky motivovanou změnu, a nelze v ní tudíž příliš hledat logiku.

Vybrané služby osobního charakteru

Do 10% sazby daně se přesouvají i následující služby:

  • služby čištění vnitřních prostor v domácnostech vč. mytí oken,

  • domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené občany,

  • opravy obuvi, kožených výrobků, opravy a úpravy oděvů a textilních výrobků,

  • opravy jízdních kol,

  • kadeřnické a holičské služby.

Obchodování v rámci EU od 2020

V Poslanecké sněmovně leží návrh novelizace zákona o DPH, který reaguje na snahu sjednotit unijní pravidla pro obchod se zbožím (sněmovní tisk 572). Návrh implementuje změny vycházející ze Směrnice Rady (EU) 2018/1910, kterou se mění směrnice 2006/112/ES, pokud jde o harmonizaci a zjednodušení určitých pravidel v systému daně z přidané hodnoty pro obchod mezi členskými státy. Cílem je zavést rychlá opatření v unijních pravidlech pro:

  • osvobozený přeshraniční obchod se zbožím (zvýšení role identifikačního čísla pro DPH),

  • důkazy o přepravě zboží do jiného členského státu,

  • vybrané řetězové obchody (určení dodání s přepravou a bez přepravy),

  • zboží skladované pro odběratele na území jiného členského státu (call-off stock).

Zároveň se na úrovni EU připravuje zavedení tzv. konečného systému DPH pro obchod uvnitř EU, který má změnit letitá pravidla fungování DPH. Původní představa o zavedení prvních změn byla od 1. 7. 2022.

Účinnost změn

Sněmovní tisk 572 je na samém začátku legislativního procesu, je jedním ze cca 150 tisků v prvním čtení, které jsou zařazeny na pořad schůze začínající 26. 11. 2019. Podle návrhu pořadu lze však očekávat projednávání až začátkem prosince. Legislativní proces přitom běžně zahrnuje tři čtení v Poslanecké sněmovně a schválení Senátem.

Bez ohledu na ledabylý přístup zákonodárce je potřeba upozornit, že členské státy mají postupovat v souladu se Směrnicí od 1. 1. 2020. Postup přímo podle Směrnice nelze při chybějící úpravě v zákoně o DPH po plátcích vymáhat, nicméně s ohledem na přeshraniční charakter lze očekávat, že obchodní partneři z jiných členských států již budou podle nových pravidel postupovat.

Pravidla pro důkazy o přepravě zboží do jiného členského státu podrobněji rozpracovává prováděcí nařízení Rady (EU) č. 282/2011 ve znění nařízení 2018/1912 ("nařízení"). To je závazné a přímo použitelné i bez novelizace zákona o DPH (zákon o DPH se má pouze odkazovat na ustanovení nařízení). Nová pravidla se použijí od 1. 1. 2020.

Osvobozené dodání zboží do EU

U dodání zboží do jiného členského státu se doplňují hmotněprávní podmínky pro osvobození (§ 64 odst. 1 ZDPH). Výchozím předpokladem je, že jde o dodání mezi plátcem a osobou registrovanou k dani v jiném členském státě, pro kterou je pořízení zboží předmětem daně v jiném členském státě. Dodání má být osvobozeno od daně při splnění těchto tří podmínek:

  1. Odběratel sdělil plátci své daňové identifikační číslo pro účely DPH (doposud pouze formální podmínka osvobození). Dodavateli by mělo být DIČ známo nejpozději ke dni vzniku povinnosti přiznat dodání do jiného členského státu (§ 22 ZDPH – povinnost přiznat dodání vzniká fikcí 15. dne měsíce následujícího po dodání nebo dnem vystavení daňového dokladu).
  2. Zboží je odesláno nebo přepraveno z ČR do jiného členského státu plátcem, pořizovatelem nebo třetí osobou zmocněnou plátcem nebo pořizovatelem (dosavadní podmínka zůstává zachována).
  3. Plátce uvede dodání zboží v souhrnném hlášení (doposud pouze formální podmínka osvobození). Důvodová zpráva reaguje na často vyslovované obavy praxe, zda pouhá administrativní chyba může způsobit zánik nároku na osvobození. Nesplnění této podmínky má být možné zhojit i po uplynutí lhůty pro podání souhrnného hlášení, např. uvedením daného dodání zboží v následném souhrnném hlášení.

Znalost DIČ odběratele a uvedení dodání do souhrnného hlášení bylo povinností plátce i před novelou, nicméně důsledkem opomenutí či administrativní chyby nemusel být zánik osvobození. Po novele může nesplnění povinnosti vést k doměrku DPH u dodavatele.

Prokazování dodání do EU

Odkazem na článek 45a přímo použitelného prováděcího nařízení (EU) č. 282/2011 pak vymezuje § 64 odst. 5 ZDPH podmínky, za nichž se zboží považuje za odeslané nebo přepravené do jiného členského státu. Jde tedy o důkazy ohledně výše uvedené druhé hmotněprávní podmínky pro osvobození.

Je nutné zdůraznit, že nařízení obsahuje vyvratitelné domněnky, při jejichž splnění by měla být pozice dodavatele do jiného členského státu bezpečná při prokazování osvobození. I přes doložení dále uvedených dokladů může být odeslání či přeprava ze strany správce daně v rámci daňového řízení zpochybněna. Na druhé straně nejde o výlučnou množinu dokladů, kterými lze faktické odeslání či přepravu prokázat. V řadě případů to ani není možné a pak nezbývá než hledat důkazy jiné.

Tato pravidla jsou přímo použitelná od 1. 1. 2020 bez ohledu na schválení návrhu novely zákona o DPH.

Přepravu zajišťuje dodavatel

Pokud je zboží přepraveno dodavatelem nebo na jeho účet, pak je nutné dodání do jiného členského státu prokázat alespoň dvěma doklady, které si neprotiřečí a jsou vydány dvěma vzájemně nezávislými stranami, zároveň nezávislými na dodavateli a pořizovateli. Může jít o dva doklady z první skupiny nebo o kombinaci dokladu z první skupiny a z druhé skupiny.

  1. skupina:

Dokumenty týkající se přepravy nebo odeslání zboží, jako je podepsaný doklad nebo nákladní list CMR, náložný list, faktura

Nahrávám...
Nahrávám...