Paušální režim a optimalizace daně z příjmů fyzických osob
Ing. Jan Ambrož
Úvod
Fyzické osoby, které podnikají, mají několik možností daňové optimalizace a nejčastěji řeší, jaká varianta určení dílčího daňového základu je pro nejvýhodnější, jestli mají výdaje (náklady) prokazovat nebo využít tzv. paušální výdaje.
K dispozici mají také zcela jiný model, neboť se mohou rozhodnout, pokud splní vstupní parametry, že jejich daňová povinnost bude vyjádřena jednou částkou, a to "paušální daní", v níž je zahrnuto též veřejné zákonné pojistné, kterým rozumíme sociální a zdravotní pojištění.
NahoruPrávní úprava
Paušální režim jako takový je rozebrán v zákoně o daních příjmů v § 2a a § 7a ZDP. Speciální procesní pravidla nalezneme v § 38la až § 38lq. Týkají se mimo jiné návazností na související hrazené "paušální veřejné pojistné", registrační povinnosti, forem oznámení a lhůt, potvrzení, že se nemusí podávat daňové přiznání, splatností, přeplatků a nedoplatků, informačních povinností orgánů (jejich součinnost) atd.
Nutné je věnovat pozornost navazujícím ustanovením zákona:
-
§ 7, variantám pro paušální výdaje,
-
§ 8 pro úroky z podnikatelských účtů,
-
§ 13 omezení pro spolupracující osoby,
-
§ 23 odst. 8 pro povinné úpravy základu daně při změně systému stanovení dílčího základu daně,
-
§ 26 odst. 8 týkající se zákazu přerušení odpisování,
-
§ 38a u záloh na daň z příjmů, které tento poplatník hradí podle jiného ustanovení.
Další zdroje
Jiné právní normy K dispozici je informace Finanční správy k základním změnám účinným od 1. ledna 2023, proto zřejmě neobsahuje Pokyn D-59 žádné informace k paušální daní.
Několikrát se v článku odvoláme na další právní předpisy, kterých se paušální režim týká, a některé jsou průběžně novelizovány. Jedná se o daňový řád a další zákony, resp. vazby na živnostenské podnikání, sociální a zdravotní pojistné aj.
Novely
Mimo navýšení částek zákonného pojistného pro první pásmo se přímo režimu paušální daně novinky v zákoně o daních z příjmů netýkají. Ale zásadní vliv, který výrazně ovlivní rozhodovací proces, jestli je tento model výhodný nebo ne, mají dříve přijaté změny. Možná se při rozhodování pro kalendářní rok 2024 mnoho poplatníků nezorientovalo ("nových" přesto bylo více než třicet tisíc), neboť úprav v konsolidačním balíčku bylo velké množství.
Připomínáme, že je velmi omezena sleva na manželku a zrušena sleva na umístění dítěte a na studenta, viz kapitola 5.1. Důvodem pro vstup může také být snížení základny pro 23% progresivní daň. Zásadní je samozřejmě jakýkoliv zásah do daňových úlev, neboť platí jednoduché pravidlo:
- V režimu paušální daně nelze žádnou takovou výhodu uplatnit.
- Proto se řadě poplatníků může skutečně vyplatit přechod na paušální daň, pokud tak již neučinili pro letošní rok 2024.
Osvobození od daně
Jedním ze základních kritérií je testování výše tzv. zdanitelných příjmů (viz dále "rozhodné příjmy"). Rozšíření osvobození od daně v § 10 ZDP opět nabízí více poplatníkům variantu paušální daně jako výhodnější!
Novela zákona o DPH
Velký význam má novela tohoto zákona, což si vysvětlíme v první kapitole., protože mnoho poplatníků má šanci splnit podmínky pro vstup do paušálního režimu kvůli "vynulování" obratu od 1. ledna 2025!
Výklad
Text jsme rozdělily do šesti kapitol.
-
V první si vysvětlíme princip paušální daně, jak je celý systém vytvořen a základní plusy a minusy, jaká má poplatník práva a povinnosti. Rozebereme si obecné podmínky, kdo může do tohoto systému vstoupit nebo vystoupit, existenci tří různých daňových pásem a k nim přiřazené částky paušální daně.
-
Druhá část je věnována těm, kteří nově vstoupí do paušálního režimu v lednu 2025, a obsahuje řadu vzorových příkladů pro kontrolu kritérií.
-
Jak mají/mohou postupovat poplatníci využívající paušální daň v roce letošním, jaké částky paušální daně se hradí a kdy, popisujeme ve třetí kapitole.
-
Ve čtvrté kapitole se zaměříme na různé situace, které mohou nastat v průběhu kalendářního roku, často souvisejí se změnou osobní pozice poplatníka.
-
Přinášíme také rekapitulaci procesních pravidel, a to v páté části.
-
Klíčová je poslední šestá část, v níž uvádíme podrobné náměty na optimalizaci, ať už se jedná o přechod na paušální režim nebo jeho pokračování, tj. také pro poplatníky již využívající tento systém.
Nerezident
Vzhledem k rozsahu článku jsme vybrali nejdůležitější témata pro praxi. Nevěnujeme se samostatně daňovým nerezidentům, kteří – při splnění obecných podmínek – mohou využívat paušální režim. Nerozebíráme samostatně vztah k zamezení dvojímu zdanění, jenž je popsán v § 7a ZDP, podle kterého se "daň nerovná paušální dani", jestliže rezident vyloučí dvojí zdanění příjmů ze zdrojů v zahraničí v daňovém přiznání.
Nahoru1. PRINCIP PAUŠÁLNÍ DANĚ
Tuto teoretickou kapitolu jsme rozdělili na čtyři části, zodpovíme si otázky, "Co je paušální daň" a kdo může využít tento model optimalizace, naznačíme si základní obecné plusy a minusy (1.1), popíšeme si práva a povinnost poplatníka, jak je to se vstupem a výstupem z paušálního režimu (1.2), kdo může být tímto poplatníkem (1.3). Upozorníme na tři existující daňová pásma (1.4).
Nahoru1.1 Poplatník v paušálním režimu
Tento systém nabízí poplatníkům daně z příjmů fyzických osob zjednodušení administrativy a v konkrétních případech snížení daňových povinností, kterými v tomto článku rozumíme též úhrady sociálního a zdravotního pojištění. Každý poplatník by si měl pravidelně ověřovat, jestli mu paušální režim skutečně vyhovuje, optimalizuje daňovou povinnost. Musí se proto podrobně seznámit s plusy a minusy, uvědomit si, jaká pravidla platí.
Výhody a nevýhody
Poplatník daně z příjmů fyzických osob s dílčím daňovým základem § 7 ZDP, tj. příjmy ze samostatné činnosti ("podnikání") s drobnou výjimkou popsanou ve druhé kapitole, si výrazně zjednodušuje "daně", neboť:
-
hradí pravidelné měsíční zálohy, a
-
nepodává daňové přiznání, přehledy na sociální a zdravotní pojištění!
Daňové přiznání
Pravidla upravuje zákon o daních z příjmů v § 38lh, který stanoví právní fikci: "jakoby..." daňové přiznání bylo podáno v zákonném termínu.
Příklad 1.1
Pokud se poplatník rozhodne od ledna 2025 využívat paušální režim a jestliže mu za kalendářní rok 2024 vznikla povinnost podat daňové přiznání, musí tak učinit! Ale za rok 2025, bude-li vše v souladu s danými pravidly, žádné daňové přiznání v roce následujícím, tedy v roce 2026, nepodává.
V daňovém přiznání za zdaňovací období kalendářní rok 2024 se zohlední poplatníkem hrazené zálohy na daň z příjmů v tomto roce, ale odpadá mu případná povinnost hradit "staré" zálohy i v roce 2025, které byly stanoveny podle poslední známé daňové povinnosti, § 38a ZDP, za rok 2023.
Příklad 1.2
Uvedená skutečnost může být klíčová pro rozhodnutí zvolit si na rok 2025 paušální režim. Například kdyby poplatníkovi vznikla povinnost hradit extrémně vysoké zálohy v prvním čtvrtletí (pololetí) 2025, a to podle výsledku za rok 2023, neboť případný přeplatek by inkasoval poplatník až o rok později.
Zdůrazňujeme, že zásadním minusem je skutečnost, že poplatník nemůže uplatnit žádné daňové úlevy, ať už se jedná o slevu na dani poplatníka či jiné, nezdanitelné části základu daně, daňový bonus atd., daňovou ztrátu, tj. odčitatelné položky. Dopad některých z výše uvedených nevýhod lze minimalizovat, například u manželů.
Nahoru1.2 Práva a povinnosti poplatníka
Volba paušálního režimu je výsostným právem poplatníka daně z příjmů fyzických osob, nicméně i v tomto systému má, byť ve výrazně menším rozsahu, určité povinnosti.
Příklad 1.3
Podnikající fyzická osoba za kalendářní rok 2023 výdaje prokazovala daňovou evidenci, v roce 2024 využívá paušální výdaje. Nyní se rozhodne pro rok 2025 pro paušální daň. Daňový poradce ji informuje o následujících povinnostech: průběžně se sleduje, zda plní obecné podmínky, specifikované ve druhé kapitole a testuje strukturu svých příjmů, neboť se musí zkoumat kritéria pro jím zvolené daňové pásmo.
Evidence
Sledování příjmů a výdajů pro určení daňové povinnosti mimo jiné stanoví v obecné rovině § 97 DŘ, daňového řádu. Zcela vědomě jsme zmínili nejen příjmy, ale také výdaje, protože poplatník používající oprávněně paušální režim, aniž by to předem plánoval, může také mít povinnost podat daňové přiznání, což potvrzují příklady v kapitole čtvrté.
Příklad 1.4
Poplatník vstoupil do paušálního režimu k 1. 1. 2024 a optimisticky se domníval, že stačí pro daně platit pravidelně zálohy a vše je vyřízeno. Při kontrole daňovým poradcem bylo zjištěno, že za kalendářní rok 2024 nebyly splněny parametry pro paušální daň. Proto se musí provést rekonstrukce jeho příjmů a výdajů, aby bylo možné rozhodnout, neboť musí podat daňové přiznání, jaká varianta stanovení dílčího základu daně v § 7 ZDP je pro něj rozumná.
Potřebné údaje pro zpracování daňového přiznání musí mít poplatník k dispozici! Na tyto případy pamatuje mimo jiné § 7a odst. 7 ZDP, poplatník "... vede záznamy ... pro účely prokázání výše rozhodných příjmů pro zvolené pásmo paušálního režimu."
Povinností je více, například zákon o daních z příjmů požaduje z důvodů zákazu přerušení odpisování vedení daňových odpisů během paušálního režimu, a to podle § 26 odst. 8. Další informace potřebuje mít poplatník k dispozici pro kontroly, zda nemá povinnost provést úpravy základu daně podle výše zmíněného § 23 odst. 8 ZDP.
"Denní evidence"
Mezititulek je pravdivý, neboť novela zákona o DPH účinná od 1. ledna 2025 radikálně mění pravidla pro testování obratu, kritéria pro povinnou registraci k DPH, jak je dále vysvětleno v části 1.3.
Příklad 1.5
Fyzická osoba, která je též osobou povinnou k dani pro účely daně z přidané hodnoty, sleduje obrat na denní bázi od 1. ledna 2025 kvůli registraci k DPH. Navíc přihlášku k registraci musí nově podat do deseti dnů, i když se při překročení dvoumilionového obratu může (chce-li) stát plátcem až prvního ledna následujícího kalendářní roku.
Dalším problémem je "správné" určení dne D, například je-li obrat dosažen 1. října 2025, není podstatné, že fakturu vystaví tato osoba až k 31. 10. 2025. Její povinností je, ač zatím není plátcem, přiznat uskutečněné plnění podle pravidel zákona o DPH k prvnímu říjnu.
Osvobozené příjmy
Příjmy od daně osvobozené poplatník neřeší, protože nejsou součástí ověřované výše příjmů, ale paušální režim jako takový ho nezbavuje povinnosti podat hlášení osvobozených příjmů podle § 38v a násl. ZDP.
Příklad 1.6
Poplatník daně z příjmů fyzických osob je v letošním roce (2024) v paušálním režimu, vše probíhá podle pravidel zákona o daních z příjmů. Systém mu vyhovuje a plánuje v něm pokračovat i v roce 2025. Musí však v termínu pro podání daňového přiznání zpracovat a odevzdat hlášení o osvobozeném příjmu vyšším než 5 000 000 Kč, neboť prodal obchodní podíl, který je osvobozen od daně.
Vstup a výstup
V úvodu jsme zdůraznili, že záleží na rozhodnutí poplatníka daně z příjmů fyzických osob, jsou-li splněny zákonné podmínky, jestli vstoupí do paušálního režimu.
Příklad 1.7
Poplatník daně z příjmů fyzických osob si podrobně přečetl náš text a rozhodl se pro paušální daň ve zdaňovacím období 2025. Oznámení včetně informace o zvoleném daňovém pásmu musí podat do 10. 1. 2025.
Zákonná lhůta je krátká a nelze ji prodloužit. Musíme zdůraznit, že oznámení podaná po výše uvedené zákonné lhůtě jsou neúčinná! Kdyby se poplatník rozhodl pro "vstup", dodatečně by změnil svůj názor, měl by podat do 10. ledna 2025 nové rozhodnutí, že "vše je jinak", viz § 71 DŘ, daňového řádu.
Příklad 1.8
Jiný poplatník daně je v paušálním režimu v roce 2024, ačkoliv plní všechna kritéria, pro následující rozhodné období 2025 si vybral jinou variantu pro zjištění dílčího daňového základu. Oznámení o ukončení podává do 10. ledna 2025.
Od 1. ledna 2024 byla zrušena registrační povinnost poplatníků daně z příjmů fyzických osob, proto se nemusí při vstupu do paušálního režimu podávat přihláška k registraci k dani z příjmů fyzických osob.
Způsob podání
Pokud má poplatník zpřístupněnou datovou schránku, zřízenou "ze zákona", může podat Oznámení o vstupu do paušálního režimu pouze datovou zprávou s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně učiněnou elektronicky způsoby podle daňového řádu. Podání v elektronické formě lze učinit také některým z možných způsobů autorizované elektronické komunikace na dálku (např. prostřednictvím portálu MOJE daně).
Nahoru1.3 Kdo může paušální daň využít a kritéria
Uvedeme si základní podmínky, které je nutné splnit, jestliže poplatník chce být "v paušálním režimu" podle § 2a ZDP. Konkrétní navazující příklady naleznete v dalších kapitolách.
Rozhodné období
Paušální daň je určena za zdaňovací období, kterým je pro poplatníka daně z příjmů fyzických osob kalendářní rok, jedná se o pojem "rozhodné zdaňovací období" a dále navazující: "bezprostředně předcházející rozhodné/zdaňovací období" nebo "následující rozhodné/zdaňovací období" s tím, že se vždy jedná o testování údajů za kalendářní rok.
Obecná kritéria
Poplatník musí pro vstup do paušálního režimu splnit klíčové podmínky "k prvnímu dni rozhodného zdaňovacího období":
-
je osobou samostatně výdělečně činnou podle zákona upravujícího důchodové pojištění,
-
je osobou samostatně výdělečně činnou podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění (která není vyňata z této povinnosti z důvodu dlouhodobého pobytu v cizině),
-
není plátcem daně z přidané hodnoty a nemá registrační povinnost k dani z přidané hodnoty, s výjimkou registrační povinnosti identifikované osoby,
-
není společníkem veřejné obchodní společnosti ani komplementářem komanditní společnosti,
-
není dlužníkem, vůči němuž bylo zahájeno insolvenční řízení.
Daň z přidané hodnoty
Novela zákona o DPH mění od 1. ledna 2025 pravidla pro registraci k dani z přidané hodnoty. Změna je velmi příjemná pro fyzické osoby s paušální daní, neboť je de facto zvýšen finanční limit obratu na částku 2 536 500 Kč! Není-li tato hodnota překročena, osoba povinná k dani se nestane "ihned" plátcem DPH, pokud se tak sama nerozhodne!
Příklad 1.9
Fyzická osoba překročila limit 2 000 000 Kč dne 31. 8. 2025. Musí do deseti dnů podat přihlášku. Jestliže nesdělí, že chce být plátcem "ihned" (tj. 1. září 2025), bude jím "až" 1. ledna 2026.
Zde je teoreticky kámen úrazu, protože této osobě vznikla "registrační povinnost", viz výše podmínka "nemá...". Vzhledem k tomu, že a priori při budování režimu paušální daně bylo záměrem zakázat souběh s plátcovstvím DPH v jednom kalendářním roce – a v tomto případě ani vzniknout nemůže, mohla by být tato situace klasifikována, že taková fyzická osoba plní kritéria pro paušální režim v kalendářním roce 2025. Pokud však platí u konkrétní fyzické osoby rovnice "výše zdanitelných příjmů = hodnota obratu" (existují výjimky, viz příklad 2.6), není splněna podmínka maximálních zdanitelných příjmů.
Kalkulace obratu
Ještě více pozitivní je novinka, jak se obrat pro účely daně z přidané hodnoty bude počítat: "vynuluje" se k 1. lednu a testujeme obrat jen v rámci jednoho kalendářního roku!
Příklad 1.10
Poplatník je (nebo plánuje být) v režimu paušální daně. Musí pozorně sledovat hodnotu obratu pro účely daně z přidané hodnoty. Pokud byl nyní v nejistotě, například mohl očekávat, že obrat za únor 2024 až leden 2025 překročí částku 2 000 000 Kč (za leden bude třeba 200 000 Kč), může být v naprostém klidu! Po novele zákona o DPH bude jeho obrat k 31. lednu 2025 "jen" zmíněných 200 000 Kč.
Režim pro malý podnik
Další úskalí představuje novinka v zákoně o DPH, když se osoba povinná k dani může registrovat do režimu pro malé podniky. Na tuto situaci aktuální znění zákona o daních z příjmů nemá odpověď (viz výše, nyní pouze text "s výjimkou registrační povinnosti identifikované osoby"). Tento daňový subjekt se nestává plátcem DPH, přesto by měl být zákon o daních z příjmů pro právní jistotu poplatníků aktualizován.
Další kritéria
Testují se také následující parametry:
-
za zdaňovací období bezprostředně předcházející neměl tento poplatník příjmy ze samostatné činnosti převyšující mimo jiné absolutní limit 2 000 000 Kč (*), pokud se nejedná o příjmy:
-
od daně osvobozené,
-
které nejsou předmětem daně,
-
ze kterých je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně,
-
k prvnímu dni rozhodného zdaňovacího období nevykonává činnost, ze které plynou "zdanitelné" příjmy ze závislé činnosti.
(*) Vzhledem k existenci tří pásem je text zákona přesnější: "...nepřesáhl rozhodné příjmy pro zvolené pásmo paušálního režimu,".
Pojem zdanitelné příjmy
Pro náš výklad používáme zjednodušení, že se jedná o "zdanitelné příjmy". Opravdu nemá vliv jakákoliv částka osvobozených příjmů, i když by měl poplatník výše zmíněnou povinnost podat hlášení v termínu pro podání daňového přiznání (příklad 1.5).
Nahoru1.4 Daňová pásma
K dispozici máme tři různá daňová pásma pro poplatníky v paušálním režimu. Jak je to s právem volby a změnou pásma, vysvětlujeme v následujících kapitolách. Kritériem pro zařazení do některého z pásem není jen samotná výše příjmů, ale také její struktura, členění podle toho, které procentní sazbě by byl ten který příjem přiřazen, jestliže by byly uplatněny paušální výdaje podle § 7 odst. 7 zákona o daních z příjmů.
Daňová pásma lze změnit, ale v konkrétním zdaňovacím období je platné jen jedno pásmo.
Tři pásma a rozhodný příjem
Prvním parametrem je rozdělení příjmů podle jejich maximální částky za sledované rozhodné období, které nazýváme "rozhodný příjem" (dále též "maximální příjem"), což potvrzuje následující tabulka.
Tak jednoduše přiřazení příjmů do pásem nefunguje, neboť musíme zkoumat, jak je uvedeno výše, jejich teoretické rozdělení podle procentní sazby paušálních výdajů ("struktury příjmů"), a to kategorie:
-
60 % - živnostenské podnikání,
-
80 % - ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, živnostenského podnikání řemeslného.
Proto se nám tabulka zkomplikuje.
Připomínáme, že poplatník daně z příjmů, který je v paušálním režimu nebo plánuje do něj vstoupit, si musí vést řádnou evidenci příjmů (viz část 1.2), a tak musí mít k dispozici relevantní údaje.
Výše paušální daně
V tabulce uvádíme částky paušální daně na kalendářní rok 2025.
První pásmo
Pro srovnání si doplníme částky za rok 2024: sociální pojištění se platilo měsíčně 4 430 Kč, zdravotní pojištění 2 968 Kč, záloha tak byla ve výši 7 498 Kč, za celý rok činila paušální daň 89 976 Kč.
Druhé a třetí pásmo
Pro rok 2024 platily stejné částky jako hodnoty platné pro rok 2025.
Nahoru2. KRITÉRIA PRO VSTUP DO PAUŠÁLNÍHO REŽIMU
Plynule navazujeme na předchozí kapitolu a na praktických příkladech si vysvětlíme, kdy jsou nebo nejsou u konkrétního poplatníka splněny podmínky pro vstup do paušálního režimu. Jedná se o vliv závislé činnosti (2.1), podnikání a jiných zdanitelných příjmů (2.2).
Nahoru2.1 Příjmy ze závislé činnosti
Omezení je v zákoně o daních z příjmů zcela jednoznačné. Jinými slovy, pokud není příjem ze závislé činnosti "vypořádán" plátcem daně, nemůže si poplatník zvolit paušální režim (a jedná se o "zdanitelný příjem").
Příklad 2.1
Poplatník vykonává příležitostně práce v rámci § 6 ZDP, které jsou klasifikovány jako dohody o provedení práce. Jen v případě, že skutečně budou zdaněné srážkovou daní, si může poplatník zvolit paušální režim.
Nahoru2.2 "Podnikání" v § 7 a další příjmy, obchodní majetek, daň z přidané hodnoty
Rozebereme si situace, kdy má poplatník různé příjmy v § 7 a násl. ustanovení zákona o daních z příjmů a jak je to s kategorií obchodní majetek u paušálního režimu, dále omezení pro plátce daně z přidané hodnoty (viz též předchozí výklad).
Společným jmenovatelem pro řešení někdy zapeklité otázky – určení správného dílčího základu daně, je správné posouzení činnosti poplatníka daně z příjmů fyzických osob, musí se jednat o takovou, která je oprávněně zařazena do § 7 ZDP. Uvedeme si několik názorných příkladů.
Aktivity v § 7 ZDP
Mohou být vskutku různé povahy a ovlivní právo poplatníka vstoupit do paušálního režimu.
Příklad 2.2
Poplatník plánuje podat oznámení, že v roce 2025 bude v paušálním režimu, neboť si odhadl, jaké bude mít asi výsledky. Jeho podnikatelské aktivity jsou rozsáhlé. Ale daňový poradce ho upozornil, že tak učinit nemůže, neboť je společníkem veřejné obchodní společnosti. Současně mu potvrdil, že by mohl do systému paušální daně vstoupit, i když je společníkem společnosti ("účastníkem sdružení bez právní subjektivity").
To platí, přestože jeho kolegové ve společnosti (sdružení) jsou plátci daně z přidané hodnoty. On je pro účely DPH pouze osobou povinnou k dani.
Příklad 2.3
Otázku, zda je výhodné zvolit si paušální režim, řeší další poplatník. Nemůže tak učinit, protože používá daňovou optimalizaci, kterou nabízí § 13 ZDP pro spolupracující osoby. Není rozhodné, jestli je osobou, která příjmy rozděluje nebo naopak!
Příklad 2.4
Jiný poplatník vlastní několik nemovitostí, které pronajímá, vykazuje příjmy z nájmu podle § 9 ZDP. Pro něj není samozřejmě paušální režim určen a nelze ho využít. Jestliže by se jednalo o pronájmu přes Airbnb, paušální režim by byl možný, neboť tyto příjmy mají být správně v § 7 ZDP.
Příklad 2.5
Fyzická osoba zdědila několik nemovitostí, které postupně několik let prodává v rámci ostatních příjmů v § 10 ZDP. Také tento poplatník si nemůže zvolit paušální daň pro takový dílčí základ daně.
Obchodní majetek
Nahlédneme-li do definice obchodního majetku poplatníka daně z příjmů fyzických osob, § 4 odst. 4 ZDP, potvrdíme si, že při paušálním režimu nemá fyzická osoba obchodní majetek. Ale pro účely testování rozhodných příjmů se za příjem ze samostatné činnosti považují příjmy z úplatného převodu nebo nájmu majetku, zařazeného v obchodním majetku v posledním předcházejícím kalendářním roce, viz § 7a odst. 4 ZDP.
Daň z přidané hodnoty
Fyzická osoba, chce-li vstoupit do paušálního režimu, nesmí být k datu 1. ledna plátcem daně z přidané hodnoty, ale také "...nemá registrační povinnost...", proto je důležité, jak se stanoví obrat pro DPH, kterému jsme se věnovali v části 1.3.
Příjem 2 000 000 Kč a rozhodný příjem
Do 10. ledna 2025, kdy končí termín pro podání oznámení, musí poplatník znát přesně, jaké jsou jeho příjmy v § 7 ZDP za kalendářní rok 2024.
Absolutní limit
Maximální limit je sice 2 000 000 Kč, ale musíme kontrolovat výši tzv. rozhodného příjmu ve vazbě na daňová pásma (třetí kapitola). Nejdříve se zaměříme na absolutní limit 2 000 000 Kč, ani jeho kontrola není někdy jednoznačná.
Příklad 2.6
Poplatník kontroluje své příjmy v § 7 ZDP za kalendářní rok 2024, jsou ve výši 2 030 000 Kč, ale z nich je 40 000 Kč příjem podle § 7 odst. 6 ZDP, které byly několika plátci zdaněny srážkovou daní. Proto může zvolit paušální režim, nesmí však využít možnosti "zrušení" tohoto zdanění a zařazení příjmů do daňového přiznání.
Zdanitelné příjmy vs. obrat DPH
Mnoho poplatníků provádí kontrolu výše zdanitelných příjmů velmi jednoduše, resp. shodně s ověřením částky obratu kvůli případné povinné registraci k dani z přidané hodnoty. To může vést ke zbytečným omylům, neboť obsah pojmu "obrat" podle § 4a ZDPH není totožný s definicí zdanitelných příjmů.
Účetnictví aj.
Při testování částky 2 000 000 Kč nezapomeňte, že se skutečně jedná o příjmy, není rozhodující, zda poplatník používá paušální výdaje, daňovou evidenci nebo účetnictví! Podle § 2a odst. 6 písm. a) ZDP se: "příjmy rozumí příjmy podle tohoto zákona, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou,".
Příklad 2.7
Poplatník podniká, vede účetnictví, proto musí "reklasifikovat" údaje, které oprávněně uvádí v daňovém přiznání za kalendářní rok 2024 v daňovém přiznání, a to pro zjištění kritéria zdanitelných příjmů, jako kdyby neúčtoval!
Úroky
Podle zákona o daních z příjmů, § 2a odst. 7 písm. b) ZDP a § 8 odst. 1 písm. g), jsou úroky v paušálním režimu zařazeny do § 7 ZDP. To by v praxi nemělo být problémem, neboť se většinou nejedná o velké částky.
Rozhodný příjem pro zvolené pásmo
Zjednodušená interpretace, pouze kontrola příjmů do výše 2 000 000 Kč, by byla chybná, neboť pro každé ze tří pásem je stanoven konkrétní rozhodný příjem a je u prvního a druhého modifikován strukturou příjmů, jaký by teoreticky byl při použití paušálních výdajů podle § 7 odst. 7 ZDP.
Příjem 50 000 Kč
U tohoto finančního kritéria dochází k neporozumění, jde o "jiné" zdanitelné příjmy v § 8 (příjmy z kapitálového majetku), § 9 (příjmy z nájmu) a § 10 (ostatní příjmy) zákona o daních z příjmů. Musíme zdůraznit, že se jedná o hodnotu brutto, nikoliv "čistý" příjem, resp. dílčí základ daně. Při zahájení činnosti se kontroluje tento limit za část předmětného kalendářního roku.
Nahoru3. VÝŠE DANĚ A DAŇOVÉ PÁSMO, PLACENÍ
V této kapitole si rozebereme situace, kdy poplatník využívá paušální daň v roce 2024 a plánuje stejný model i pro rok 2025. Musí se však správně vypořádat s několika nástrahami, resp. je nutné provést ověření procesních úkonů, a to kvůli hodnocení vybraných kritérií. Provádí se kontrola daňového pásma (3.1) a jaká je částka daně (3.2).
Pokud bychom se přenesli do prosince 2025, musíme si zdůraznit, že se situace bude opakovat a platí shodná pravidla (nebude-li zákon novelizován, což nepředpokládáme). Proto je tato část zásadní i pro ty poplatníky, kteří do systému vstoupí až v lednu příštího roku. Ve všech příkladech si tak můžete pro pochopení zaměnit období 2024 za 2025, termín pro procesní úkony například leden 2025 za leden 2026.
Nahoru3.1 Kontrola daňového pásma
Na přelomu let 2024 a 2025 poplatníci řeší, jestli (ne)překročili své pásmo a patří do vyššího – nebo naopak jejich příjmy za zdaňovací období 2024 odpovídají pásmu nižšímu!
Změna od 1. 1. 2025
Změna nastane případně od 1. ledna 2025. Přeřazení do jiného (nového) daňového pásma je možné u poplatníků, kteří byli v paušálním režimu v roce 2024, jestliže:
-
ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím příjmy odpovídaly požadovanému "novému" pásmu, a
-
je podáno oznámení v zákonné lhůtě.
Důležité je, že teoreticky je daňové pásmo v některých níže uvedených případech reklasifikováno dodatečně.
Příklad 3.1
Poplatník je v roce 2024 v paušálním režimu, ve druhém pásmu, ale zjistí, že jeho příjmy za toto rozhodné období odpovídají pásmu prvnímu. Proto si zvolí pro následující zdaňovací období 2025 první pásmo, podá včas příslušné oznámení.
To znamená, že správa daní posuzuje tohoto poplatníka, jako kdyby býval měl ve zdaňovacím období 2024 první, nikoliv druhé daňové pásmo. Při splnění obecných podmínek vzniká tomuto poplatníkovi přeplatek na dani (nebo v následujícím příkladu nedoplatek na dani, více v části 3.2).
Příklad 3.2
Kdyby naopak tento poplatník naplnil v roce 2024 parametry pro třetí pásmo, musí se tato skutečnost vzít v úvahu a mimo jiné informovat správu daní.
Pokud poplatník v průběhu kalendářního roku překročí "své" pásmo ("rozhodné příjmy"), přestává být podle teoretický pravidel v paušálním režimu k 31. 12. Jestliže jeho příjmy nebudou vyšší než 2 000 000 Kč (a při splnění dalších obecných podmínek) mu nic nebrání v tom, aby v paušálním režimu pokračoval. Musí, jde-li o kalendářní rok 2024, podat oznámení o jiné výši paušální daně podle konkrétního pásma do 10. ledna 2025.
Příklad 3.3
Doplníme si nejčastěji se vyskytující situaci. Jiný poplatník využívá v letošním roce (2024) paušální daň a je v prvním pásmu, ve kterém splnil všechny zákonné podmínky. Na začátku roku 2025 neučiní žádné oznámení, proto pro něj platí v roce 2025 první daňové pásmo.
Nahoru3.2 Částka paušální daně
Poplatník si zvolil pro kalendářní rok 2024 paušální režim. Otázkou je, jestli "sjednaná" výše daně může (musí) být jiná! Podle § 7a odst. 6 ZDP platí obecné pravidlo, že "Paušální daň činí součin počtu kalendářních měsíců zdaňovacího období, ve kterých byl poplatník v paušálním režimu...".
Musíme zdůraznit, že konstrukce paušální daně je zřejmá, není rozhodné, jaké měl či neměl poplatník v režimu paušální daně skutečné příjmy (vyjma zkoumání kritérií pro režim jako takový, daňová pásma). Jsou předmětem daně z příjmů, proto je mnoho fyzických osob právem prezentuje třeba při vyřizování hypotéky, což je problém pro poskytovatele úvěrů, kteří v tomto případě nemají relevantní podklad, finančním úřadem potvrzený tiskopis daňového přiznání.
V § 7a odst. 7 ZDP se dokonce uvádí, že nemá vliv na paušální daň ani skutečnost, když by v rozhodném období poplatník žádné příjmy ze samostatné činnosti nevykázal. Řešením pro takové situace je samozřejmě včasné přerušení činnosti.
Změna výše paušální daně
Jak jsme si rozebrali v předchozím textu, může dojít ke změně daňového pásma.
Vyšší daň
Model paušálního režimu počítá s jeho určitou variabilitou, kterou rozumíme skutečnost, že zálohy hrazené poplatníkem nemusí být definitivní, přestože dojde k úpravě, přitom se neopouští (není to podmínkou) systém paušální daně. Nutné je podat oznámení podle § 38ldb ZDP.
Příklad 3.4
Poplatník byl v roce 2024 v prvním pásmu, pokračuje v roce 2025 v paušálním režimu. Pokud naplní za toto rozhodné období (2024) parametry pro druhé nebo třetí pásmo, podá v lednu 2025 oznámení na vyšší daň, kterou doplatí ve svém zákonném termínu pro podání daňového přiznání.
Pro následující rozhodné období dochází v návaznosti na uvedené oznámení ke změně na příslušné daňové pásmo. Samozřejmostí pro tento postup, přechod do vyššího pásma, musí být, že stále jsou splněny obecné podmínky paušálního režimu a specifické pro dané pásmo.
Splatnost doplatku
Protože došlo ke změně, hrazené zálohy se nerovnají paušální dani, vznikl doplatek, který je splatný v termínu pro podání daňového přiznání podle § 135 DŘ, daňového řádu.
Nižší daň
Případy mohou být, a také budou, opačné, poplatníkovi se paušální daň, ač se z názvu dovozuje, že je "konečná", může snížit.
Příklad 3.5
Představme si, že poplatník je v roce 2024 ve druhém pásmu a po celé zdaňovací období hradí příslušné zálohy. Zjistí-li se, že skutečné příjmy budou odpovídat prvnímu pásmu, využije určitě svého práva a podá v lednu 2025 oznámení na nižší paušální daň.
Poplatníkovi vznikne přeplatek na dani. Předpokládáme, že v oznámení uvede také změnu daňového pásma pro rozhodné období 2025, z druhého na první.
Placení daně (záloh)
Probíhá-li paušální režim bez problémů, nedojde ke kolizi se zákonnými podmínkami a zálohy jsou včas uhrazeny, je "vše" vyřízeno správcem daně, který spravuje tzv. společný osobní účet poplatníka. Jinými slovy, státní správa zajistí převod příslušných prostředků mezi jednotlivými orgány.
Termíny
Zálohy na paušální daň jsou splatné do 20. dne kalendářního měsíce na daný měsíc, viz § 38lk ZDP:
-
od zálohového období, ve kterém se poplatník stal poplatníkem v paušálním režimu,
-
do zálohového období, ve kterém poplatník přestal být poplatníkem v paušálním režimu.
Při zahájení činnosti se záloha hradí od měsíce následujícího.
Poplatník se může rozhodnout a zaplatit všechny zálohy dříve. Započtou se mu postupně na stanovenou paušální daň.
Identifikace platby
Jako u jiných úhrad hrazených do státního rozpočtu věnujte pozornost správné identifikaci poplatníka a číslu příslušného Finančního úřadu, pro paušální daň je…